Kuntaliiton tiedote 14.10.2013:
Mitä suurempi kunta, sitä enemmän se tarjoaa muodollisia
kanavia kuntalaisten vaikuttamiseen, selviää Kuntaliiton kyselystä kuntien
hallintojohtajille. Kyselyaineistot kerättiin vuoden 2012 aikana ja kyselyyn
vastasi 202 hallintojohtajaa tai vastaavaa viranhaltijaa. Suomessa on 320
kuntaa. Pienissä kunnissa vaikuttaminen ja tiedottaminen tapahtuvat
suuria kuntia epämuodollisemmin, jopa kasvokkain.
Kunnat ovat varsin kekseliäitä kehittäessään erilaisia
tapoja kuntalaisten kuulemiseen. Iltakaffeet, kylämessut, idearummut ja
sähköiset foorumit ovat esimerkkejä suoran demokratian vahvistamisesta.
– Suurissa kunnissa kuntalaisten ja päättäjien välinen etäisyys
kasvaa ja tarvitaan henkilökohtaisten ja suorien kontaktien lisäksi enemmän
systemaattista väylänrakentamista kunnan ja kuntalaisten välille. Niinpä
erilaiset tiedottamisen, kuntalaismielipiteen kartoittamisen sekä
palautteenkeruun kanavat ovat käytössä suuremmissa kunnissa muita enemmän,
Kuntaliiton tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom kuvaa.
Kaikki kunnat netissä, kansalaisraadit yleistyvät
Kuntalaisten mielipiteitä kartoitetaan kunnissa yleisimmin
kuntalaistilaisuuksien, asiakaskyselyjen sekä yhdistysten ja järjestöjen
kuulemisen kautta. Enemmistössä kuntia myös kuntalaispalaute hallinnolle ja
kuntalaiskyselyt ovat olleet käytössä viime valtuustokaudella.
Sähköpostipalaute ja henkilökohtainen suora palaute ovat
ylivoimaisesti yleisimpiä palautekanavia lähes kaikkien kuntien mielestä. Yli
puolet kunnista on nostanut myös kunnan internetsivujen sekä paikallislehtien
yleisönosastojen kautta tulevan palautteen yleisimpien palautekanavien
joukkoon.
Käytännössä kaikilla kunnilla on omat verkkosivut.
Enemmistössä kuntia on käytetty tiedottamisen kanavina myös tiedotustilaisuuksia,
yhteispalvelupisteitä (myös kouluja ja kirjastoja) sekä kotitalouksille
jaettavia kuntapalvelujen esitteitä.
Näitäkin keinoja käytetään kuntalaisten kuulemiseen,
tiedottamiseen ja osallistamiseen: kaupungintalon avoimet ovet (mm. Haapavesi),
asukasyhteyshenkilö (mm. Lappeenranta), "torikokoukset" (mm. Luoto),
yrityskahvit (mm. Humppila, Kaustinen), suorakirjeet kuntalaisille (mm. Lapua),
kunnan vuosikertomuksen postitus joka talouteen (mm. Alavus),
järjestöparlamentti (mm. Lemi), mökkiläisfoorumi, vapaa-ajan asukkaille
tehtävät kyselyt (mm. Viitasaari, Rautjärvi), sähköinen kuntalaisaloite ja
palautekanava (Rautjärvi), verkon keskustelupalstat (mm. Sastamala), kirjeposti
(mm. Lumijoki, Sodankylä), paikallislehden tekstiviestipalstat (mm. Loimaa).
Kansalaisraateja käytetään vielä harvoin, mutta ne
lisääntyvät tulevaisuudessa, ennakoi Kuntaliiton tutkimuspäällikkö Marianne
Pekola-Sjöblom.
– Kansalaisraadit tarjoavat kuntalaisille mahdollisuuden
esittää mielipiteitään ja ottaa osaa kunnan kehittämiseen heille itselleen
tärkeissä asioissa. Kunnat ja päättäjät taas saavat kansalaisraadeista tietoa
erilaisilta kuntalaisryhmiltä päätöksenteon pohjaksi.
Kuntalaisaloitteita tehdään turhan harvoin
Kuntalaisaloitteet ovat edelleen vähän käytetty vaikuttamisen
muoto siitäkin huolimatta, että se on ollut kuntalaisten lakisääteinen oikeus
vuodesta 1976.
– Kuntalaisaloitteiden keskimäärät ovat nousseet
2000-luvulla yllättävän vähän. Näyttäisikin siltä, että kuntalaisaloite on
edelleen melko tuntematon vaikuttamisen kanava.
Useissa kunnissa aloitteen tekemisen kynnystä on viime
vuosina alennettu muun muassa luomalla kunnan omille kotisivuille sähköinen
aloitepohja.
Syyskuussa avattiin oikeusministeriön tuottama ja ylläpitämä
Kuntalaisaloite.fi -palvelu.
– Tämä palvelu lisää varmasti kuntalaisaloitteen
tunnettuutta ja aloitteiden tekemistä, ja vahvistaa sitä kautta kuntalaisten
uskoa vaikuttamismahdollisuuksiinsa kunnissa.
Mitä hyviä käytäntöjä meillä Joutsassa on? Mitä pitäisi kehittää?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti